KomPorKonPrwGr czyli Komunikacja, Porozumiewanie się, Konflikty, Praca w grupie

Tematyka, na którą szczególnie zwracamy uwagę podczas zajęć z nauczycielem rozpoczynającym pracę z wykorzystaniem TIK
  1. Kształcenie kompetencji sprawnego komunikowania się na różnych poziomach: nauczyciel-nauczyciel, nauczyciel-uczeń
  2. Kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów w klasie.
  3. Metody aktywizujące ucznia w procesie dydaktycznym i uświadamianie konieczności ich stosowania.
  4. Nowe idee pedagogiczne - konstruktywizm, osiem wielkich idei konstruktywistycznego nauczania.
  5. Kształtowanie umiejętności pracy w grupie, przykłady zadań do wykonywania w grupie, praca metodą Webquestów.
  6. Sposoby oceny pracy ucznia. Kształtowanie właściwej samooceny u uczniów.
  7. Kształtowanie umiejętności własnej oceny przez nauczyciela.
  8. Własna refleksja nad spełnieniem przez nauczyciela standardów przygotowania w zakresie informatyki i technologii informacyjnej.
  9. Przygotowywanie własnych scenariuszy przykładowych lekcji i materiałów dydaktycznych.
  10. Zagrożenia generowane przez nowe technologie i sposoby radzenia sobie z nimi w klasie.
  11. Umiejętne czytanie podstawowych aktów prawnych, konieczność włączenia się w ich kształtowanie i wpływ własnej aktywności nauczycieli na oświatę w skali całego kraju np. poprzez opiniowanie zapisów nowej podstawy programowej.
  12. Kształtowanie właściwej oceny i doboru programów nauczania.
  13. Korzystanie z pomocy doradcy metodycznego i nauczycieli konsultantów w Ośrodku (prowadzenie przez nich konsultacji w szkole - miejscu pracy nauczyciela).
  14. Przygotowanie do uczenia się przez całe życie.
Najczęściej popełniane błędy, przez początkujących nauczycieli uczących przedmiotów informatycznych
  1. Skupienie się na narzędziu: komputerze i programie, zamiast na jego wykorzystaniu do rozwiązywania problemów.
  2. Brak umiejętności doboru właściwego narzędzia informatycznego do rozwiązywanego problemu.
  3. Fiksacja funkcjonalna - stosowanie różnych programów ciągle do tych samych zastosowań.
  4. Przewaga wizualizacji, dostarczania informacji nad konstruowaniem, budowaniem nowej wiedzy.
  5. Nieumiejętne formułowanie zadań i wymagań stawianych uczniom, niekonsekwencja w ich egzekwowaniu i ocenianiu.
  6. Brak umiejętności przyznania się do swojej niewiedzy, nauczyciel nie jest ekspertem w zakresie informatyki.
  7. Złe gospodarowanie czasem na lekcjach z wykorzystaniem komputera.
  8. Nieprzestrzeganie wszystkich zaleceń BHP w pracy z komputerem.
  9. Brak wiedzy z zakresu prawa, ze szczególnym uwzględnieniem praw autorskich.
  10. Nieumiejętne dzielenie się wiedzą i doświadczeniami z innymi nauczycielami, nie korzystanie z doświadczeń innych.

     Dlaczego trzeba się sprawnie porozumiewać i jakie to ma znaczenie w pracy z uczniami? - prezentacja PP 

    Konflikty - sposoby ich rozwiązywania.



    Ćwiczenie - zajmij stanowisko - 4 pytania
    1) Praca samodzielna w przeciwieństwie do pracy zespołowej wymaga dużej odpowiedzialności za wykonywane zadania.
    2) W przeciwieństwie do pracy samodzielnej praca zespołowa wymaga kompromisu w kontaktach ze współpracownikami.
    3) Efekt pracy zespołowej jest doskonalszy od efektu pracy samodzielnej, bowiem jest wynikiem wymiany doświadczeń członków zespołu.
    4) Praca samodzielna zapewnia większy komfort pracy niż praca zespołowa ze względu np. na ciszę, własne tempo pracy, pełne autorstwo itp.  
    Odpowiedzi:
    Całkowicie się nie zgadzamNie zgadzam sięByć możeZgadzam sięCałkowicie się zgadzam